Στην κατηγορία αυτή θα αναρτάται πρωτότυπο υλικό από εκπαιδευτικές επισκέψεις-εκδρομές και projects τύπου STEM και STEAM που έχουν εκπονηθεί από δημόσια ή ιδιωτικά Σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η δράση αναπτύχθηκε στο πλαίσιο σεναρίων που εκπονήθηκαν για τις ανάγκες της Πιλοτικής Εφαρμογής του Προγράμματος Σπουδών της Προσχολικής Εκπαίδευσης και αξιοποιώντας το υλικό της σχετικής Επιμόρφωσης του ΙΕΠ (σχολικό έτος 2021-22), με επιμορφώτρια την κ. Χλαπάνα Ελισσάβετ και Επόπτρια την κ. Πεντέρη Ευθυμία.
Σύνδεσμος βίντεο που αφορά στην επίσκεψη στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης https://youtu.be/gCShxb6hvcc
Σύνδεσμος βίντεο κατασκευής των εργασιών https://youtu.be/Tw_mHX_Do-Q
Σύνδεσμος βίντεο παρουσίασης των κατασκευών https://youtu.be/TAD-5FaG3-k
Σύνδεσμος ψηφιακού παιχνιδιού αξιολόγησης της δράσης, στο οποίο τα παιδιά αναγνώριζαν ποια έργα τέχνης ήταν κατασκευασμένα με συμβατικά υλικά και ποια με υλικά επαναχρησιμοποίησης. https://wordwall.net/resource/31473052
Συμμετέχοντες Εκπαιδευτικοί:
Τμήμα 1: Ειρήνη Λαρδούτσου – Ευαγγελία Οικονόμου
Τμήμα 2: Κυριακή Παπαηλίου – Σοφία Χατζηγεωργιάδου
Δείτε επίσης εδώ το επισυναπτόμενο αρχείο
Στα Αρσάκεια Δημοτικά Σχολεία δίνεται έμφαση στη διαθεματικότητα. Στις δράσεις με τους μαθητές αναλύεται στην κάθε δραστηριότητα η κάθε ειδικότητα από τη δική της οπτική. Γίνεται προσπάθεια ώστε η γνώση που αποκτάται να είναι σφαιρική. Στο συγκεκριμένο project έγινε συνεργασία στα μαθήματα του SHTEAM, των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και της Πληροφορικής.
Οι διδακτικοί στόχοι ήταν οι μαθητές :
Να ερευνήσουν, να κατασκευάσουν, να ανακαλύψουν έννοιες Φυσικής, Μαθηματικών, Τεχνολογίας, Μηχανικής, να συνεργαστούν και να προγραμματίσουν ένα κύκλωμα. Οι μαθητές κατασκεύασαν ένα φωτιστικό από χαρτόνι. Έκοψαν, χρωμάτισαν και συναρμολόγησαν τα κομμάτια και στη συνέχεια τοποθέτησαν τη λάμπα, ένωσαν τα καλώδια και συνέδεσαν τη μπαταρία. Τέλος, προσάρμοσαν το φωτιστικό στο μικροεπεξεργαστή Microbit και το προγραμμάτισαν.
Τρόπος εργασίας:
Οι μαθητές κατασκεύασαν το φωτιστικό στην τάξη και συζήτησαν για το ηλεκτρικό κύκλωμα. Πότε είναι αναμμένο το λαμπάκι και πότε σβηστό; Τους ζητήθηκε να διερευνήσουν το νόημα των λέξεων Ηλεκτρικό και Κύκλωμα. Στη συνέχεια στο εργαστήριο Πληροφορικής πειραματίστηκαν στο περιβάλλον του Gcompris, όπου μπόρεσαν να προσομοιώσουν τη δημιουργία κυκλωμάτων και στη συνέχεια προγραμμάτισαν στο online περιβάλλον του Microbit https://makecode.microbit.org/. Δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές να παρατηρήσουν πώς μπορεί να ανάψει η λάμπα (κλειστό κύκλωμα) αν αντικαταστήσουν τη μπαταρία με τον μικροεπεξεργαστή Microbit. Σε μια πρώτη προσέγγιση, παρατήρησαν τη δημιουργία κυκλώματος και το άναμμα της λάμπας με το Microbit. Σε δεύτερο επίπεδο, προγραμμάτισαν στο περιβάλλον του Microbit ώστε η λάμπα να ανάβει με το πάτημα του διακόπτη Α και να σβήνει με το πάτημα του διακόπτη Β. Στο τελευταίο στάδιο μελέτης δημιούργησαν ένα έξυπνο φωτιστικό. Ο μικροεπεξεργαστής Microbit έχει ενσωματωμένο αισθητήρα φωτός. Προγραμμάτισαν το φωτιστικό ώστε να ανάβει μόνο του όταν ο αισθητήρας φωτός «νιώθει» ότι το φως στο δωμάτιο λιγοστεύει (πέφτει κάτω από κάποια τιμή που έχουμε ορίσει) και να σβήνει μόνο του όταν «νιώθει» ότι υπάρχει αρκετό φως στο δωμάτιο.
Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=D49HJKXrNfg
Στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης του Συλλογικού Εκπαιδευτικού Προγραμματισμού του 20ου Νηπιαγωγείου Χαλκίδας το σχολικό έτος 2021-2022 με τίτλο:
«Κόκκινη κλωστή δεμένη στον υπολογιστή είναι κρυμένη….. πάτα enter να γυρίσει παραμύθι για να αρχίσει!»
που αφορά το σχεδιασμό, τη δημιουργία και υλοποίηση Ψηφιακής Δανειστικής Βιβλιοθήκης και κατά τη διάρκεια ανάπτυξης δραστηριοτήτων που αφορούν το δανεισμό ψηφιακών βιβλίων, πραγματοποιούνται δράσεις STEAM (Science Technology, Engineer, Artand Mathematics) εφόσον τα νήπια προκειμένου να δανειστούν ένα βιβλίο, πρέπει να ρίξουν τα ζάρια, να σπάσουν τον κώδικα, μετρώντας τα «σημάδια» στα ζάρια με σκοπό να ανακαλύψουν, τη διαδρομή.
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΓΙΑ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ
Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε εδώ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: ΑΓΓΕΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ-ΤΣΟΚΟΥ ΕΛΕΝΗ
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: ΑΓΓΕΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Πραγματοποιούνται δράσεις STEAM (Science Technology, Engineer,Art and Mathematics), κατασκευάζεται η μακέτα της τάξης του νηπιαγωγείου και του χώρου συγκέντρωσης σε περίπτωση σεισμού που είναι η αυλή του νηπιαγωγείου, υπάρχει προσανατολισμός στο χώρο τοποθετώντας τις κούκλες στη σωστή θέση κάθε φορά, οι οποίες τοποθετούνται σε γραμμή και κύκλο, ακολουθείται συγκεκριμένη διαδρομή, αποκωδικοποιούνται ηχητικά σύμβολα επιδεικνύοντας την κατάλληλη συμπεριφορά, και χρησιμοποιούνται ψηφιακά εργαλεία για τη δημιουργία βίντεο με οδηγίες για την τοπική κοινωνία που αφορούν την ασφάλεια όλων σε περίπτωση σεισμικού γεγονότος.
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΓΙΑ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: ΑΓΓΕΛΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Το eTwinning έργο «Στους πλανήτες των Δεξιοτήτων παρέα με τον Μικρό Πρίγκιπα-STEM», υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2021-2022 στο πλαίσιο της εφαρμογής των εργαστηρίων δεξιοτήτων 21+ με τη συμμετοχή 8 σχολείων, 17 εκπαιδευτικών και περίπου 240 παιδιών. Τα σχολεία που συμμετείχαν στο έργο είναι το 3ο, 4 ο και 7ο Νηπιαγωγεία Αρτέμιδος, Νηπιαγωγείο Τραχωνίου Κύπρος, 11ο και 18ο Νηπιαγωγεία Ιωαννίνων, Νηπιαγωγείο Φολεγάνδρου, Νηπιαγωγείο Χαϊκαλίου-Πάτρα. Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης. Η εφαρμογή εναλλακτικών διδακτικών προσεγγίσεων στο εφαρμοζόμενο πρόγραμμα Δεξιότητες 21+ έχει ως στόχο οι μαθητές να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες δουλεύοντας πάνω σε ένα πρόβλημα/πρόκληση, το διερευνούν και καλούνται να βρουν μία λύση σε αυτό μέσω μιας διαδικασίας υποβολής ερωτήσεων, έρευνας, ανάλυσης, εφαρμογής πληροφοριών και αξιοποίησης των δημιουργικών τους δεξιοτήτων. Mε τη χρήση της μεθοδολογίας STEAM, στο Θεματικό άξονα: Δημιουργώ-Καινοτομώ, Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία /STE(Α)M-SΤΕΜ, Κύκλος του Νερού-Υδροδυναμική, όπου μέσα από δραστηριότητες διερευνητικής μάθησης και ακολουθώντας μια διεπιστημονική και διαθεματική προσέγγιση, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εμπλακούν ενεργά σε προκλήσεις στην επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική, την τεχνολογία και τη τέχνη, να θέσουν στόχους και να ανακαλύψουν την γνώση βιωματικά και συνεργατικά. Σύμφωνα με το πρόβλημα-πρόκληση του έργου, ο Μικρός Πρίγκιπας φτάνει στα σχολεία των εταίρων του έργου από το γαλαξία. Ο καινούργιος μας φίλος, μας διηγείται τις εμπειρίες του από την επίσκεψή του σε άλλους πλανήτες, όπου υπάρχουν άνθρωποι που βασανίζουν τα ζώα και δεν τα αγαπούν, άνθρωποι που δεν γνωρίζουν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, κινδυνεύουν οι ίδιοι και άλλοι άνθρωποι, όταν περπατούν στο δρόμο ή βρίσκονται μέσα στο αυτοκίνητο ή οδηγούν ποδήλατο. Στο ταξίδι του ο μικρός Πρίγκιπας συνάντησε τον πλανήτη των εγωιστών ανθρώπων που δεν σέβονται τον πλανήτη που ζούμε, ούτε τους ανθρώπους γύρω τους που είναι διαφορετικοί. Τέλος επισκέφτηκε τον πλανήτη που δεν είχε νερό γιατί οι άνθρωποι το σπαταλούν και δεν μπορούσε να ποτίσει το αγαπημένο του κόκκινο τριαντάφυλλο. Τα παιδιά μέσα από μια αφηγηματική ιστορία-πρόκληση συμμετέχουν σε σχεδιασμένες συνεργατικές δραστηριότητες, αλληλεπιδρούν και βοηθάνε τον Μικρό Πρίγκιπα να βρει λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν από τις συμπεριφορές των κατοίκων. Με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, ακολουθούν τον Πρίγκιπα στο ταξίδι του μέσα από τη βιωματική και ενεργητική τους ενασχόληση με τις ποικίλες δράσεις του etwinning έργου, απέκτησαν πολύπλευρες γνώσεις, υιοθέτησαν θετικές στάσεις και συμπεριφορές, κατάφεραν να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη και τη δημιουργικότητά τους, καθώς και να ενισχύσουν τις επικοινωνιακές, συνεργατικές και ψηφιακές τους δεξιότητες. Κάθε πλανήτης αφορά μια θεματική ενότητα από τις 4 ενότητες των εργαστηρίων δεξιοτήτων: 1. Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη. 2. Δημιουργώ και Καινοτομώ -Δημιουργική σκέψη και Πρωτοβουλία. 3. Φροντίζω το περιβάλλον 4. Ζω καλύτερα-Ευ ζην Στόχος είναι οι μαθητές/τριες να υιοθετήσουν σωστές οδικές συμπεριφορές, να καλλιεργήσουν δεξιότητες αυτομέριμνας, οδικής ασφάλειας και δεξιότητες αυτοπροστασίας, να αποκτήσουν θετική στάση σε θέματα αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας, να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές γύρω από το θέμα της κακοποίησης και της εγκατάλειψης ζώων συντροφιάς, τη μηχανική και την τεχνολογία, STEM και εκπαιδευτική ρομποτική, να έρθουν σε επαφή με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, το κύκλο του νερού και την υδροδυναμική. Οι Θεματικές Ενότητες των εργαστηρίων δεξιοτήτων προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και με τη σειρά τους αυτοί οι δείκτες εξειδικεύονται σε 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης. Κάθε θεματική ενότητα συνδέεται με ένα στόχο βιώσιμης ανάπτυξης. Τα παιδιά προσέγγισαν τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες και ευαισθητοποιήθηκαν ώστε να λειτουργούν ως ενεργοί πολίτες συμβάλλοντας στην ποιότητα ζωής των συνανθρώπων τους και στη δημιουργία ενός βιώσιμου πλανήτη. Υπήρξε συνεργασία με φορείς προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας, φιλοζωικές και περιβαλλοντικές οργανώσεις, με συγγραφείς, ειδικούς επιστήμονες και Συντονιστές εκπαιδευτικού έργου, συνεργασία με τους Δήμους σε δράσεις κοινωνικής συναίσθησης και Ευθύνης, εθελοντισμού και κοινωνικής προσφοράς. Υπήρξε συμμετοχή στο δίκτυο Οικολογικά σχολεία ΕΕΠΦ, με στόχο την εμπλοκή όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις. Οι συνεργατικές δράσεις βρίσκονται στο παρακάτω μαθητικό περιοδικό: https://schoolpress.sch.gr/pressprince/ Θεματικός άξονας εργαστηρίων δεξιοτήτων: Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη και Πρωτοβουλία/STE(Α)M-ΣΤΕΜ, Κύκλος του Νερού-Υδροδυναμική Δράσεις STE(Α)M-ΣΤΕΜ Δραστριότητες STEAM 5ου και 6ου εργαστηρίου (padlet.com).
Το ρομπότ των δασών είναι ένας αυτόνομος τετράποδος φύλακας περιοχής, προγραμματισμένος και κατευθυνόμενος από κύκλωμα Arduino και Raspberry pi 4, το οποίο πετυχαίνει κίνηση με την βοήθεια servo motors και «αντιλαμβάνεται» ερεθίσματα με τη βοήθεια αισθητήρων. Το ρομπότ παρακολουθεί κλιματικές αλλαγές στο περιβάλλον που κινείται, καθώς καταγράφει τιμές όπως θερμοκρασία, υγρασία, ατμοσφαιρική πίεση και υψόμετρο και αναγνωρίζει με την βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης (νευρωνικού δικτύου) σημάδια πυρκαγιάς όπως φλόγες και καπνό αλλά και όχι μόνο. Ακόμη, διαθέτει μία κάμερα με τη βοήθεια της οποίας κάνει εγγραφή μιας περιοχής, στην συνέχεια επεξεργάζεται την εικόνα αναγνωρίζοντας - έχοντας αντίληψη του οτιδήποτε κατέγραψε, ενημερώνοντας είτε για πιθανή πυρκαγιά είτε για ρίψη απορριμμάτων και μπαζών στην περιοχή. Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό του είναι ότι διαθέτει ένα solar panel με την χρήση του οποίου επαναφορτίζει τις μπαταρίες του, καθιστώντας το φιλικό προς το περιβάλλον. Τέλος, όλες οι τιμές των μετρήσεων από τους αισθητήρες καθώς και εικόνες από την αναγνώριση της περιοχής, μεταδίδονται και αποθηκεύονται online στο διαδίκτυο σε τοποθεσία που έχει πρόσβαση εξουσιοδοτημένος χρήστης.
Η κατασκευή του Ρομπότ αποτελείται από τέσσερα διαφορετικά μέρη και στάδια κατασκευής:
Μία πρόσθετη ενδιαφέρουσα λειτουργία είναι ο βραχίονας επαναφοράς. Εάν το ρομπότ αναποδογυρίσει ή ανατραπεί για οποιοδήποτε λόγο, ένας αισθητήρας υπερήχων ενεργοποιεί το βραχίονα, ο οποίος επαναφέρει στο ρομπότ στην αρχική του θέση.
Για την ενεργειακή αυτονομία του ρομπότ προστέθηκε, εκτός από την επαναφορτιζόμενη μπαταρία 11,1V, 2700mAh, κι ένα ηλιακό solar panel των 6v. Έτσι η μπαταρία θα μπορεί να διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα και οικολογικές πηγές ενέργειας.
Η εργασία ξεκίνησε ως μια απλή ιδέα του μαθητής της Β’ τάξης Θοδωρή Τσαούση, ο οποίος εμπνεύστηκε, σχεδίασε και δημιούργησε με εκπληκτικό σθένος και μεράκι το Ρομπότ των Δασών, το οποίο στη συνέχεια εμπλουτίστηκε και εξελίχτηκε με πολλές διορθώσεις, προσθήκες και αναβαθμίσεις, φτάνοντας στο αποτέλεσμα που σας παρουσιάζουμε.
Περισσότερες πληροφορίες:
https://openedtech.ellak.gr/robotics2021/to-rompot-ton-dason-robot-hood-2o-gel-kalamarias/
Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Νικολακάκης Γεώργιος, Πληροφορικός, 2ο ΓΕΛ Καλαμαριάς
Η Ημερίδα Διασχολική Ημερίδα Βιολογίας – BIOSTEM με τίτλο «Βιοεπιστήμες και Εξατομικευμένη Ιατρική με την Εκπαιδευτική διαδικασία 2MoBiL». διοργανώθηκε και φιλοξενήθηκε στα Αρσάκεια Σχολεία Ιωαννίνων και συμμετείχαν 13 συνολικά σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πιο αναλυτικά, 200 μαθητές και 30 εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να πληροφορηθούν για τις εξελίξεις στη Μοριακή Γενετική και την Εξατομικευμένη Ιατρική, να γνωρίσουν τεχνικές της Μοριακής Βιολογίας και να δουν στην πράξη αλλά και να πειραματιστούν με το φορητό εργαστήριο 2MoBiL (Mobile Molecular Biology Laboratory). Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε στις 10/03/2022 με κεντρικούς ομιλητές τους κ. Γεώργιο Πατρινό, Καθηγητή του Τμήματος Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου Πατρών και Βασίλειο Δουρή, Επίκουρο Καθηγητή Μοριακής Βιολογίας του Τμήματος Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Παρέμβαση έκανε και ο Καθηγητής Ανοσολογίας του Τμήματος Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών κ. Γεώργιος Θυφρονίτης, ο οποίος τίμησε με την παρουσία του την εκδήλωση. Χαιρετισμό απηύθυναν οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου του ΠΕ.Κ.Ε.Σ Ηπείρου κ. Κόρακας και κ. Παπαευσταθίου. Στο 2ο μέρος της Ημερίδας, το πρώτο ρόλο είχαν οι μαθητές. Με την καθοδήγηση των μελών του Εργαστηρίου Φαρμακογονιδιωματικής και Εξατομικευμένης Θεραπείας του Τμήματος Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου Πατρών μυήθηκαν σε έννοιες και πειραματικές διαδικασίες ανάλυσης του ανθρώπινου γονιδιώματος όπως είναι η απομόνωση DNA από επιθηλιακά κύτταρα της έσω παρειάς, η αλυσιδωτή αντίδραση πολυμεράσης (Polymerase Chain Reaction, PCR), η ηλεκτροφόρηση σε πήκτωμα αγαρόζης και η γονοτύπηση με την μέθοδο της κατάτμησης με περιοριστικά ένζυμα.
Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε εδώ:
Φωτογραφίες από την εκδήλωση
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Μαρκατζίνου Ελισάβετ Βιολόγος PhD, Αρσάκειο Γυμνάσιο-Λύκειο Ιωαννίνων
Επίσκεψη του 14ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου Κέρκυρας στο Μουσείο Καποδίστρια, στο πλαίσιο εορτασμού
της επετείου της 25ης Μαρτίου 1821.
Περισσότερα στον παρακάτω σύνδεσμο: https://blogs.sch.gr/14nipkerk/2022/03/24/sto-moyseio-kapodistria/
Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Πέζαρου Πηνελόπη, Αρμενιάκου Κωνσταντίνα, Ανδριώτη Ευθυμίακαι Τ.Ε. Νικολούζου Βασιλική
Στα πλαίσια του Θεματικού κύκλου: Δημιουργώ και καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία (STEAM) των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, υλοποιήθηκαν στο σχολείο μας στο διάστημα Φεβρουαρίου- Μαρτίου 2022 δραστηριότητες σχετικές με την εξερεύνηση του διαστήματος.
Οι μαθητές άντλησαν πληροφορίες από βιβλία και από τα παρακάτω βίντεο:
https://www.youtube.com/watch?v=iLPksOy2afw&t=7s
https://www.youtube.com/watch?v=3NFPlwiVNc4
https://www.youtube.com/watch?v=-3k6u_WNvAs
https://www.youtube.com/watch?v=GYHVaOSYgxA
https://www.youtube.com/watch?v=alg1TLbSOZc
Πραγματοποίησαν πειράματα και δημιούργησαν καλλιτεχνικές δημιουργίες με ζωγραφική, κατασκευές και θεατρικό παιχνίδι. Έφτιαξαν και έπαιξαν ένα παιχνίδι προγραμματισμού με φυσική παρουσία των μαθητών, με θέμα τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος.
Από την ενασχόληση με το θέμα προέκυψε το project: Διαστημικός Σταθμός ο οποίος δημιουργήθηκε με τη συνεργασία εκπαιδευτικών και μαθητών σε ομάδες. Τόσο για τη δημιουργία του Διαστημικού Σταθμού όσο και για τον τρόπο λειτουργίας του οι μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες στα παρακάτω βίντεο:
https://www.youtube.com/watch?v=SOCixRhRGDw
https://www.youtube.com/watch?v=kOIj7AgonHM
https://www.youtube.com/watch?v=yNgMzNN23kE
https://www.youtube.com/watch?v=3bCoGC532p8
Οι μαθητές έφτιαξαν τηλεσκόπιο, έβαψαν φεγγαρόπετρες, δημιούργησαν κράνη αστροναυτών, την πινακίδα του σταθμού και τον πίνακα αντίστροφης μέτρησης.
Ο Διαστημικός Σταθμός αποτελεί πλέον μια γωνιά του νηπιαγωγείου μας όπου οι μαθητές- αστροναύτες:
Για περισσότερες πληροφορίες δείτε το βίντεο:
https://video.sch.gr/asset/detail/o1IFEFmqSTDUgUZeVLwHJpb3/K1tllZRDKUsEtevHHOpmGEqa
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Φωτεινή Ζαχαροπούλου, Νηπιαγωγός ,
1ο Νηπιαγωγείο Κιτσιού.
Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί ως μέρος της δράσης etwinning STEM 2.0 και στοχεύει να βοηθήσει τα παιδιά να κατανοήσουν την υπολογιστική θεωρία και πρακτική και να αναπτύξουν τις πνευματικές τους ικανότητες χρησιμοποιώντας το Kids First Coding & Robotics, μια νέα πλατφόρμα εκπαίδευσης STEAM, ιδανική για τα παιδιά να κατανοήσουν τη βασική λογική προγραμματισμού προσχολικής ηλικίας.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευαγγελία Τριανταφύλλου
"Στα πλαίσια των διδακτικών επισκέψεων μας την Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2020 βρεθήκαμε στον Άγιο Αθανάσιο, Μητρόπολη της Μυτιλήνης (γνωστό σε όλους τους κατοίκους του νησιού ως Άγιο Θεόδωρο).
Ο ρυθμός του ναού είναι τρίκλιτη Βασιλική όπως οι περισσότερες εκκλησίες της Λέσβου.
Είναι χτισμένος από την κόκκινη πέτρα σαρμοσάκ που την φέρνανε από τη Μικρά Ασία γιατί ήταν εύκολο να πελεκηθεί. Με το ιδιο υλικό είναι κτισμένο και το επιβλητικό καμπαναριό στην αυλή του ναού.
Στο προαύλιο της εκκλησίας μας υποδέχτηκε ο παπάς Νικόλαος Βουλμές……Είδαμε τα λείψανα του Άγιου Θεοδώρου τα οποία μας έκαναν πολλή εντύπωση. Προσκυνήσαμε τις εικόνες και καθίσαμε να μας μιλήσει ο ιερέας για τον Αγιο Θεόδωρο και για τον Άγιο Αθανάσιο . Μας είπε πολύ ωραία και ξεχωριστά πράγματα
Μας επισήμανε ότι μπορούμε να γνωρίσουμε σε ποιον άγιο είναι αφιερωμένη η εκκλησία αν κοιτάξουμε αριστερά δίπλα στην εικόνα της Παναγίας του τέμπλου .
Οι κολόνες του ναού είναι εσωτερικά από ξύλο κυπαρισσιού και οι τεχνίτες τις κατασκεύαζαν να φαίνονται προς τον επισκέπτη ως μαρμάρινες Οι τεχνίτες αυτοί λέγονταν κοσμετογράφοι.
Μας πληροφόρησε ότι οι αγιογραφίες είναι έργο του Βασίλειου Κεσανλή. Ο Βασίλειος Κεσανλής αγιογράφησε τη Μητρόπολη το 1901. Τον προσκάλεσαν από την Κωνσταντινούπολη γιατί ήταν ζωγράφος στο Πατριαρχείο Στον τρούλο απαγορεύεται να υπάρχουν άγιοι, μόνο η Αγία Τριάδα ,Πατήρ ,Υιός και Άγιο Πνεύμα. Ο Πατήρ φοράει άμφια έχει αυστηρό ύφος, τριγωνικό φωτοστέφανο και κρατάει τη γη και ένα σκήπτρο. Ο Υιός φοράει μπλε κόκκινα άμφια το μπλε συμβολίζει τη δικαιοσύνη και το κόκκινο την αγάπη . Κρατάει Σταυρό και ευλογεί τους ανθρώπους. Το Άγιο Πνεύμα συμβολίζεται με ένα περιστέρι μέσα στο φως όπως φανερώθηκε στη βάφτιση του Ιησού. Γύρω από την Αγία Τριάδα βλέπουμε πρόσωπα αγγέλων (Θρόνοι)που δοξάζουν το Θεό.
Από τις αγιογραφίες του γυναικωνίτη ξεχωρίσαμε το Μυστικό Δείπνο.
Ο Χριστός κάθεται στο κέντρο με το φωτοστέφανο, δίπλα κάθεται ο Ιωάννης και ο Απόστολος Πέτρος κρατάει μαχαίρι, γιατί όταν πήγαν να πάρουν το Χριστό πήγε να μαχαιρώσει ένα στρατιώτη.
Η πιο εντυπωσιακή αγιογραφία αυτή που ο Χριστός είναι στη λίμνη Τιβεριάδα και σώζει τον Απόστολο Πέτρο που βουλιάζει στη λίμνη.
Την περίοδο της κατοχής οι Γερμανοί στρατιώτες πήγαιναν πολύ συχνά και έβλεπαν αυτή την εικόνα γιατί τους θύμιζε ζωγραφική από την πατρίδα τους.
Στην ωραία πύλη υπάρχει το Άγιο Πνεύμα ,ο Πατήρ σε τριγωνικό φωτοστέφανο και ο Χριστός κρατάει το Δισκοπότηρο με την Θεια Κοινωνία.
Είδαμε το τέμπλο το οποίο είναι σκαλισμένο πολύ ωραία με παγώνια, λουλούδια ,φύλλα και καρπούς αμπελιού. Μας ανέφερε ότι σε όλο το τέμπλο υπάρχουν 68 εικόνες. Τα αγόρια του σχολείου μας, είχαν την ευκαιρία να μπουν μέσα στο Ιερό και να δουν την πολύ ωραία Αγία Τράπεζα που τους έκανε φοβερή εντύπωση και βγήκαν ενθουσιασμένοι. Επίσης τόνισε ότι η Αγία Τράπεζα είναι χειροποίητη σκαλισμένη και υπάρχει πάνω της κιβώριο. Για να είναι εμφανής η λεπτομέρεια της κατασκευής της προς τους επισκέπτες δεν καλύπτεται όλη. Τέλος, μας τόνισε τα θαύματα του Αγίου Θεοδώρου προς το νησί και ότι το είχε σώσει δύο φορές από πανδημία και βομβαρδισμό από τους Γερμανούς.
Ήταν μια πολύ ωραία επίσκεψη και μάθαμε πολύ ωραία πράγματα που θα μας μείνουν.
Τον ευχαριστήσαμε για την υπέροχη ξενάγηση και αποχωρήσαμε."
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Νικολέτα Παπαπορφυρίου, Μιχαήλ Τσιβγαδέλλης, Χρήστος Κοκκινέλλης
Στόχοι:
1. Οι μαθητές να κατανοήσουν και να γνωρίσουν πώς
αναπαριστάται μια εικόνα σε ένα ψηφιακό μέσο.
2. Να κατανοήσουν τι είναι το εικονοστοιχείο-pixel.
3. Να γνωρίσουν ένα είδος κωδικοποίησης της εικόνας στο ψηφιακό μέσο.
4. Να είναι ικανοί να δημιουργούν την εικόνα ενός δοσμένου κώδικα.
5. Να έρθουν σε επαφή με τον κώδικα και την υπολογιστική σκέψη.
Με αφορμή τη θεματική stem, στα εργαστήρια δεξιοτήτων, επιλέχθηκε να
το θέμα της ανακύκλωσης, συνδέοντάς το και με τη
βδομάδα κώδικα.
Μια ψηφιακή εικόνα είναι μια εικόνα αποθηκευμένη σε έναν υπολογιστή.
Έχει ψηφιοποιηθεί, δηλαδή έχει μετατραπεί σε μια ακολουθία αριθμών που
μπορούν να κατανοήσουν οι υπολογιστές.
Τα pixel αποτελούνται από τετράγωνα χρώματος και πολλά μαζί
σχηματίζουν μια ψηφιακή εικόνα. Κάθε pixel έχει έναν συγκεκριμένο
αριθμό κι αυτός λέει στον υπολογιστή ποιο χρώμα πρέπει να είναι το
pixel. Η διαδικασία ψηφιοποίησης παίρνει μια εικόνα και τη μετατρέπει
σε ένα σύνολο pixel...
Αφού έχει παρουσιαστεί στον υπολογιστή ο τρόπος δημιουργίας της ψηφιακής
εικόνας και μιλώντας για την ανάλυσή της, δίνεται φύλλο εργασίας με
πίνακα που αποτελείται από μικρά κουτάκια και ζητείται να τα χρωματίσουν
σύμφωνα με τον δοσμένο κώδικα. Όπου 0: άσπρο, όπου 1: πράσινο σκούρο
και όπου 2: πράσινο ανοιχτό.
Ας ανακαλύψουμε το κρυμμένο σχέδιο!
Η εκπαιδευτική ρομποτική συνδυάζει τη μάθηση με το παιχνίδι και έτσι
μετατρέπει την εκπαίδευση σε μία διασκεδαστική δραστηριότητα. H μάθηση
επιτυγχάνεται ευκολότερα, ταχύτερα και ουσιαστικότερα όταν συνδυάζεται
με το παιχνίδι. Στάδια δραστηριότητας: α) πραγματοποιείται μια συζήτηση
γενικότερου ενδιαφέροντος, θέτοντας ερωτήσεις στα παιδιά προκειμένου
να ανιχνευτούν οι ιδέες τους σχετικά με τα ρομπότ, β) παρουσιάζεται
στα παιδιά το Bee-bot και συζητιούνται οι ιδέες τους για τον
τρόπο λειτουργίας του, γ) στη συνέχεια ζητείται από τα παιδιά να παίξουν
ένα παιχνίδι παντομίμας ανά ζεύγη μιμούμενα τις κινήσεις της bee bot
(το ένα παιδί δίνει τις οδηγίες-κατευθύνσεις και το άλλο παιδί εκτελεί
τα συγκεκριμένα βήματα), δ) εξοικείωση με τα σύμβολα της bee-bot
(μπρος, πίσω, αριστερά, δεξιά), ε) προγραμματισμός διαδρομών από τα
νήπια, με τη βοήθεια ενός ζαριού όπου ανάλογα το σύμβολο (ανακύκλωση ή
μη) κατευθύνουν το ρομποτάκι στο αντίστοιχο υλικό, ανακυκλώσιμο ή μη
(πριν από τον προγραμματισμό κάθε κίνησης πρέπει να πατηθεί το μπλε
κουμπί clear, έπειτα το κουμπί για τη μια κίνηση -αργότερα πολλές- και
στο τέλος το πράσινο κουμπί go, έτσι ώστε τελικά να εκτελεσθεί η
προγραμματισμένη κίνηση) και στ) διαδρομές σε φύλλο εργασίας, στο
οποίο υπάρχουν σημεία-στόχοι (ανακυκλώσιμα υλικά) και πρέπει τα παιδιά
με το μολύβι τους να κάνουν τη διαδρομή μέχρι τον κάδο ανακύκλωσης
(αναπαράσταση της κίνησης στο χαρτί). Τέλος, επισημαίνεται ότι είναι
σημαντική η βιωματική προσέγγιση της κίνησης του ρομπότ σε αρχικό
στάδιο, πριν παρουσιαστεί στα παιδιά πώς κινείται το ίδιο, με ιδιαίτερη
έμφαση στην επί τόπου στροφή με το σώμα όπως κάνει και η μελισσούλα
beebot. Τα παιδιά με τέτοιες δραστηριότητες αναπτύσσουν δεξιότητες
κριτικής σκέψης, λήψης αποφάσεων και επίλυσης προβλημάτων.
Πρόκειται για μία δημιουργία των μαθητών της Ε' τάξης του Μειονοτικού σχολείου Δοκού το σχολικό έτος 2020-2021. Με τη συγκεκριμένη δημιουργία οι μαθητές δίνουν μέσα από παιγνιώδη τρόπο οδηγίες για το πως μπορεί να προστατευτεί ο κάθε μαθητής από πιθανό σεισμό κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου. Με το συγκεκριμένο έργο οι μαθητές πήραν μέρος στον διαγωνισμό rAn και το παιχνίδι αυτό επιλέχθηκε ως ένα από τα παιχνίδια που ενσωματώθηκαν στα παιχνίδια του έργου rAn (μεταφράστηκε τόσο στα αγγλικά όσο και στα ισπανικά ώστε να παρουσιαστεί σε σεμινάριο του προγράμματος εκεί).
https://scratch.mit.edu/projects/490924953
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Βασιιλή Ψαρίδου